سنجههاي تفكيكِ حقيقت از اعتبار بر مبناي آثار علامه طباطبايي
محورهای موضوعی : مطالعات حوزه فلسفه و حکمت اسلامی
1 - دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کلید واژه: حقیقی اعتباری علامه طباطبایی شاخص تفکیک,
چکیده مقاله :
ادراكات آدمي را ميتوان به دو دستة حقيقي و اعتباري تقسيم نمود كه هر يك، احكام و ويژگيهاي مختص بخود را دارد. تركيب ناصواب اين دو نوع ادراك، موجب لغزش برخي از انديشمندان شده و حتي گاهي منجر به تشكيك در اصول اولية تعقل نيز گشته است. ريشة اين خلطِ نادرست، فقدان سنجهيي شفاف در جداسازي اين دوگونه ادراك است. اين مقاله، در جستجوي شاخصههاي تفكيك حقيقت از اعتبار در آثار علامهطباطبايي، به ملاكهايي ششگانه دست يافته و سپس به تحليل و نقد آنها پرداخته است. در پايان، به اين نتيجه ميرسيم كه گرچه هيچكدام از شاخصهاي مذكور بتنهايي، نميتواند ملاكي جامع و مانع در تفكيك ادراكات حقيقي از اعتباري باشد، اما تجميعِ ظنونِ ناشي از استفادة تركيبي و همزمان اين ملاكها، ضريب اطمينان بالايي در اين جداسازيِ ضروري، ايجاد ميكند.
Human perceptions can be divided into two real and mentally-posited groups, each with their own specific features and principles. The inappropriate combination of these two perceptions has resulted in some mistakes on the part of thinkers and, sometimes, has even resulted in doubting the basic principles of intellection. This incorrect combination is rooted in the lack of a clear criterion for the separation of these two types of perception. In his quest for the parameters of the separation of the truth from mentally-posited entities in ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī’s works, the author has proposed six criteria in this paper and then analyzed and criticized them. Finally, he concludes that although none of the mentioned parameters can be an absolute criterion by itself for the separation of real and mentally-posited perceptions from each other, the collection of the assumptions originating in the simultaneous use of a combination of such criteria could create a high confidence level regarding this necessary separation.
ابنسينا (1375) الاشارات و التنبيهات، قم: نشر البلاغه.
ابن فارس، ابو الحسين احمد (1404ق) معجم مقاييس اللغة، قم: دفتر تبليغات اسلامي.
ابنمنظور، ابو الفضل محمد بن مكرم (1414ق) لسان العرب، بيروت: دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع.
بجنوردي، حسن (بيتا) منتهي الاصول، قم: كتابفروشي بصيرتي.
بروجردي نجفي، محمدتقي (1417ق) نهاية الافكار؛ تقريرات مباحث آقا ضياء عراقي، قم: دفتر انتشارات اسلامي.
جوهري، اسماعيل بن حماد (1410ق) الصحاح، بيروت: دار العلم للملايين.
حكيم، سيد محسن طباطبايي (1416ق) مستمسك العروة الوثقي، قم: مؤسسه دارالتفسير.
راغب اصفهاني، حسين بن محمد (1412ق) مفردات الفاظ القرآن، لبنان ـ سوريه: دار العلم.
صافي گلپايگاني، علي (1421ق) المحجة في تقريرات الحجه، تقريرات درس محمد حجّت كوهكمري، قم: السيدة المعصومه.
طباطبايي، علامه سيد محمد حسين (1364) اصول فلسفه و روش رئاليسم، تهران: صدرا.
طباطبايي، علامه سيد محمد حسين (1371) الميزان في تفسير القرآن، قم: اسماعيليان. طباطبايي، علامه سيد محمد حسين (1419 ق) الرسائل التوحيدية، بيروت: مؤسسه النعمان. طباطبايي، علامه سيد محمد حسين (1420 ق) بداية الحكمه، تحقيق عباسعلي زارعي، قم: دفتر نشر اسلامي جامعة مدرسين.
طباطبايي، علامه سيد محمد حسين (1428 ق) مجموعه رسائل العلامة الطباطبائي، بكوشش صباح ربيعي، قم: باقيات.
طباطبايي، علامه سيد محمد حسين (1430 ق) نهاية الحكمه، تحقيق عباسعلي زارعي، قم: دفتر نشر اسلامي جامعة مدرسين.
طباطبايي، علامه سيد محمد حسين (بيتا) حاشيه كفاية الاصول، قم: بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي.
فياض، محمد اسحاق (1422ق) محاضرات في اصول الفقه، تقريرات درس آيتالله سيد ابوالقاسم خويي، قم: احياء آثار السيد الخوئي.
فيّومي، احمد بن محمد (بيتا) المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، قم: دار الرضي.
لاريجاني، صادق (1384) «استدلال در اعتباريات»، پژوهشهاي فلسفي كلامي، شمارة 24.
لاريجاني، صادق (1394) فلسفة اصول فقه؛ علم اصول و نظرية اعتبار، قم: مدرسه وليعصر(عج.) مطهري، مرتضي (1436ق) دراسات اصوليه (مباحث الالفاظ)، تقريرات درس سيد علي سيستاني، بيجا.
واسطي زبيدي، محمدمرتضي (1414ق) تاج العروس من جواهر القاموس، بيروت: دارالفكر للطباعة و النشر و التوزيع.
واعظ حسيني، محمدسرور (1422ق) مصباح الاصول، تقريرات درس آيتالله سيد ابوالقاسم خويي، قم: ا؛حياء آثار السيد الخوئي.