جايگاه وجودشناختي اسماء الهي در عرفان نظري
محورهای موضوعی : مطالعات حوزه عرفان و کلام اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: اسماء مرتبة غيب مرتبة شهادت نسب نسب علمي نسب وجودي,
چکیده مقاله :
در عرفان، فقط حق وجود دارد و موجودات كثير، تعينات و تجليات او هستند. حال، مسئله اينست كه اسماء ـ با پذيرش اصل وحدت وجود ـ در منظومه» فكري عرفا از چه جايگاهي برخوردارند؟ آيا وجود دارند يا خير؟ اگر وجود دارند، وجودشان چگونه است؟ و اگر وجود ندارند و عدمي هستند، عدمي بودن آنها به چه معناست؟ اسماء الهي واسطة ظهور حق در مراتب غيب و شهادتند. اسماء در تعين اول (مرتبة غيب اول) با ذات حق وحدت دارند اما در تعين ثاني، با ظهور اعيان ثابته، ظهور علمي پيدا ميكنند و نسبت اسماء و اعيان ثابته، در مرتبة غيب دوم آشكار ميشود. در مرتبة شهادت، اسماء بر اساس استعداد اعيان ثابته به آنها وجود خارجي ميبخشند و نسبت وجودي (اعيان خارج و اسماء فعل) ظهور مييابد. اما خود اسماء ـ از آنجا كه ظهور وجودند ـ در خارج وجود مستقل ندارند بلكه از نسب وجودي هستند و بر اساس مظاهر (يك طرف نسبت)، ظهور خارجي دارند و هرگاه مظاهر، استعداد جزئي دريافت ظهور عيني را داشته باشند، اسماء (طرف ديگر نسبت) نيز ظاهر ميشوند و اگر استعداد نباشد، اسماء به اصل خود (مرتبه» غيب) رجوع ميكنند. در واقع اسماء، معدومالعين و موجودالاثرند.
Gnostics believe that only the Truth exists, and multiple existents are His manifestations and determinations. However, while accepting the principle of the oneness of being, the question is what the place of names is in the philosophical system of gnostics, and, if they exist, what the quality of their existence is, and, if they do not exist and are non-existent, what the meaning of their non-existence is. Divine names mediate between the emergence of the Truth at the levels of invisibility and visibility. In the first determination (the first invisibility level), they are identical with the essence of the Truth; however, in the second determination, they experience cognitive appearance, and the relationship between the names and archetypes appears at the second invisibility level. At the level of visibility, the names grant external existence to archetypes based on their potentials, and existential relation (external entities and names of acts) appears. Nevertheless, the names themselves – since they indicate the appearance of existence – lack independent external existence and, rather, enjoy existential existence and external appearance based on manifestations (one side of the relation). Whenever manifestations possess the least potential for receiving objective appearance, the names (the other side of the relation) appear as well, and if there is no potency, the names refer to their own source (level of invisibility). In fact, names lack objective existence and exist through their effects.
ابنتركه، صائن الدين (1378) شرح فصوص الحكم، تصحيح محسن بيدارفر، قم: بيدار.
ابنعربي، محييالدين (1425ق) فصوص الحكم، قاهره: مكتبةالثقافة الدينية.
ابنعربي، محييالدين (2009م) انشاء الدوائر، تصحيح عاصم ابراهيم الكيالي و الحسيني الشاذلي الدرقاوي، بيروت: دارالكتب العلميه.
ابنمنظور (1416ق) لسان العرب، بيروت: دار احياء التراث العربي.
ازنيقي، محمد بن قطب الدين (1395) فتح مفتاح الغيب، تصحيح اكبر راشدي نيا، تهران: سخن.
باليزاده، مصطفي بن سليمان (1422ق) شرح فصوص الحكم، تصحيح فادي اسعد نصيف، بيروت: دارالكتب العلميه.
باليزاده، مصطفي بن سليمان (1393) التمهيد في شرح قواعد التوحيد، تصحيح محمدرضا نكونام، اسلامشهر: صبح فردا.
الجندي، مؤيدالدين (2007م) شرح فصوص الحكم، تصحيح عاصم ابراهيم الكيالي و الحسيني الشاذلي الدرقاوي، بيروت: دارالكتب العلميه.
حسيني، اعظم (1391) «رابطة خدا و هستي از ديدگاه ابنعربي و شمس مغربي»، مجلة ادبيات عرفاني، شمارة 7، ص23ـ 45. الحيدري، السيد كمال (1436ق) شرح تمهيد القواعد في علم العرفان النظري، بغداد: مؤسسة الامام الجواد.
الحيدري، السيد كمال (1440ق) دروس عرفانيه في تحرير تمهيد القواعد، بغداد: مؤسسة الامام الجواد. رمضاني الخراساني، حسن (1432ق) التعليقات علي تمهيد القواعد، بيروت: مؤسسه ام القري. روحي برندق، كاوس (1392) «بررسي تحليلي معناي اسم در علوم اسلامي عقلي و نقلي»، فصلنامه پژوهشهاي فلسفي و كلامي دانشگاه قم، شمارة58، ص 140ـ121.
شنكايي، مرضيه (1397) بررسي تطبيقي اسماي الهي، تهران: سروش.
الشيرازي النيريزي، السيّدشهابالدين (1430ق) الحواشي علي تمهيد القواعد، تصحيح وسام الخطاوي و محمد المهري السبزواري، قم: مؤسسه السيّده المعصومه.
صادقي، محمدامين (1387) «اسماء الهي از منظر امامخميني»، مجله معرفت، شماره 67، ص83ـ 78.
عرفاتي، علي (1391) «جايگاه اسماء الهي در عرفان اسلامي از منظر ابنعربي و امام خميني»، فصلنامه اديان و عرفان، شمارة 31، ص247ـ 229.
الفرغاني، سعيدالدين (1390) منتهي المدارك، تصحيح وسام الخطاوي، قم: آيت اشراق.
الفناري، شمسالدين (1388) مصباح الانس بين المعقول و المشهود، تصحيح محمد خواجوي، تهران: مولي.
القونوي، صدرالدين (1393) الفكوك، تصحيح محمد خواجوي، تهران: مولي.
القونوي، صدرالدين (1416ق/ الف) المراسلات بين صدرالدين القونوي و نصيرالدين الطوسي، تحقيق كودرون شوبرت، بيروت: النشرات الاسلاميه.
القونوي، صدرالدين (1416 ق/ ب) الرسالةالهاديه، در: المراسلات بين صدرالدين القونوي و نصيرالدين الطوسي، تحقيق كودرون شوبرت، بيروت: النشرات الاسلاميه.
القونوي، صدرالدين (1425 ق) شرح الشجرة النعمانية، تصحيح عاصم ابراهيم الكيالي و الحسيني الشاذلي الدرقاوي، بيروت: دارالكتب العلميه.
القونوي، صدرالدين (2005 م) اعجاز البيان في تفسير امّ القرآن، تصحيح عاصم ابراهيم الكيالي و الحسيني الشاذلي الدرقاوي، بيروت: دارالكتب العلميه. القونوي، صدرالدين (2007 م) النفحات الالهية، تحقيق احمد فريد المزيدي، بيروت: دارالكتب العلميه. القونوي، صدرالدين (2008 م) شرح الاسماء الحسني، تصحيح قاسم الطهراني، بيروت: دار و مكتبة الهلال.
القونوي، صدرالدين (2009 م) شرح الاربعين حديثاً، تصحيح قاسم الطهراني، بيروت: دار و مكتبة الهلال.
القونوي، صدرالدين (2010 م) مفتاح غيب الجمع و الوجود، تصحيح عاصم ابراهيم الكيالي و الحسيني الشاذلي الدرقاوي، بيروت: دارالكتب العلميه.
قيصري، محمد داود (1382) شرح فصوص الحكم، تصحيح حسن حسنزاده آملي، قم: بوستان كتاب.
الكاشاني، عبدالرزاق (1383) شرح فصوص الحكم، تصحيح مجيد هاديزاده، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگي.
الكاشاني، عبدالرزاق (1426) ق) لطائف الاعلام في اشارات أهل الالهام، تصحيح احمد عبدالرحيم السايح، قاهره: مكتبة الثقافة الدينية.
الكاشاني، عبدالرزاق (2005 م) كشف الوجوه الغُرّ في معاني نظم الدُّر، تحقيق احمد فريد المزيدي، بيروت: دارالكتب العلميه.
موسوي گرمارودي، روِيا؛ اسدي گرمارودي، محمد؛ فعالي، محمدتقي (1396) «اسماء الهي: كليدهاي سلوك عرفاني»، پژوهشنامة اديان، شمارة 21، ص162ـ 149.
المهائمي، علاءالدين علي بن احمد (2008م) مشرع الخصوص الي معاني النصوص، تصحيح احمد فريد المزيدي، بيروت: دارالكتب العلميه.
النابلسي، عبدالغني (2008م) جواهر النصوص في حل كلمات الفصوص، تصحيح عاصم ابراهيم الكيالي و الحسيني الشاذلي الدرقاوي، بيروت: دارالكتب العلميه.
نورالدين، السيد عباس (2005م) مقدمات العرفان، بيروت: بيت الكاتب.