تأملي در انتساب نظرية «حدوث دهري» به جلالالدين دواني
محورهای موضوعی : مطالعات حوزه فلسفه و حکمت اسلامیحسین نجفی 1 * , حامد ناجی اصفهانی 2
1 - دانشگاه تربیت مدرّس
2 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: حدوث دهري جلالالدين دواني ميرداماد خواجويي رسالة بطالالزمانالموهوم ,
چکیده مقاله :
باور به حدوث عالم، گزارهيي است كه پس از اعتقاد به مبدأ يكتا، پيشانينشينِ هر باورنامة الهي است. نظر خاص ميرداماد در اينباره، اثبات گونهيي آغازمندي واقعي و فرازماني براي عالم هستي است. او با اشاره به ناكامي فلاسفة پيش از خود در تبيين برهاني مسئلة پيدايش جهان، محتوا و اصطلاح نظرية «حدوث دهري» را نتيجة ابداع خويش و بزرگترين ثمرة منظومة حكمت يماني ميداند. از سوي ديگر، ملامحمد اسماعيل خواجويي در رسالة ابطال الزمان الموهوم، با انتساب اين نظريه به جلالالدين دواني و تطبيق ديدگاه او بر آموزة حدوث دهري، تلويحاً به اقتباس اين نظريه از آثار دواني حكم نموده است. پژوهش حاضر با بررسي تحليلهاي متافيزيكي، مدعاي خواجويي را به داوري نشسته است.
The belief in the createdness of the world is the essence of a proposition which, after believing in the One God, is the most significant of all divine beliefs. Mīr Dāmād’s particular view in this regard entails the demonstration of a real commencement and trans-temporal origination for the world of being. Through referring to the failure of his preceding philosophers regarding the rational explanation of the problem of the appearance of the world, Mīr Dāmād maintains that the content of the modified version of the theory of “perpetual createdness” (ḥudūth dahrī) is among his innovations and the most important fruit of Yamani wisdom. On the other hand, Mullā Moḥammad Ismā‘īl Khwajūī in his treatise of Ibṭāl al-zamān al-mawhūm attributes this theory to Jalāl al-Dīn Dawānī, matches his view with the theory of perpetual createdness and, in this way, implies that Mīr Dāmād adopted this theory from Dawānī’s works. The present study examines Khwajūī’s claim through investigating a number of metaphysical analyses.
قرآن كريم.
آشتياني، سيدجلالالدين (1387) نقدي بر تهافتالفلاسفه غزالي، قم: دفتر تبليغات اسلامي.
آملي، محمدتقي (1377ق) دررالفوائد (تعليقة علي شرح المنظومة للسبزواري)، قم: دارالكتاب.
ابراهيمي ديناني، غلامحسين (1390) جلالالدين دواني: فيلسوف ذوقالتألّه، تهران: هرمس.
ابنسينا، (1405ق) الشفاء (الطبيعيات)، تحقيق ابراهيم مدكور، قم: كتابخانة آيتالله مرعشينجفي.
استرآبادي، محمدجعفر بن سيفالدين (1382) البراهين القاطعة في شرح تجريد العقائد الساطعة، قم: بوستان كتاب.
جاهد، محسن؛ كاوندي، سحر (1388) «اتقان صُنع: شرح بيتي از حافظ شيرازي»، آينة ميراث، شمارة 44، ص340ـ326.
جهانبخش، جويا (1389) معلّم ثالث، تهران: اساطير.
حلّي، حسنبنيوسف (1407ق) كشفالمراد في شرح تجريدالاعتقاد، تحقيق حسن حسنزادة آملي، قم: مؤسسة نشر اسلامي.
حلّي، حسنبنيوسف (1415ق) مناهجاليقين في أصولالدين، تحقيق يعقوب جعفريمراغي، تهران: اسوه.
خواجويي، محمداسماعيل بن محمدحسين (1381) ابطال الزمان المـوهوم، در: سبـع رسـائل، تحقيق سيداحمد تويسركاني، تهران: ميراث مكتوب.
خواجويي، محمداسماعيل بن محمدحسين (1418ق) جامعالشتات، تحقيق سيدمهدي رجائي، قم: بينا.
خواجويي، محمداسماعيل بن محمدحسين (1426ق) الرسائلالاعتقادية، تحقيق سيدمهدي رجائي، قم: مؤسسة عاشورا.
خوشدلروحاني، مريم (1390) «بررسي نقش اصالت وجود يا ماهيت در نظرية پيدايش جهان: از مكتب شيراز تا مكتب خراسان»، معرفت فلسفي، سال 8، شمارة 4، ص137ـ136.
دواني، جلالالدين محمدبناسعد (1411ق) ثلاثرسائل (شامل: تفسير سورة الكافرون، شواكلالحور في شرح هياكلالنور و الأنموذجالعلوم)، تحقيق سيد احمد تويسركاني، مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي.
دواني، جلالالدين محمدبناسعد (1423ق) شرحالعقائدالعضدية، تحقيق سيدهادي خسروشاهي، قاهره: مكتبةالشروق الدوَلية.
زنوزي، ملاعبدالله (1354) أنوار جليه، تحقيق سيدجلالالدين آشتياني، تهران: مؤسسة مطالعات اسلامي دانشگاه مكگيل.
سبزواري، ملاهادي (1360) شرحغررالفرائد، تحقيق مهدي محقق و توشيهيكو ايزوتسو، تهران: مؤسسة مطالعات اسلامي دانشگاه مكگيل.
سبزواري، ملاهادي (1376) رسائل حكيم سبزواري، تحقيق سيدجلالالدين آشتياني، تهران: اسوه.
شفيعيان، حسن (1385) «آفاق فلسفه و عرفان در شعر ميرداماد»، جستاري در آراء و افكار ميرداماد و مير فندرسكي (مجموعة مقالات و سخنرانيها)، تهران: فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران، ص419ـ409.
شهرستاني، تاجالدين محمد بن عبدالكريم (1425ق) نهاية الأقدام في علم الكلام، تحقيق أحمدفريد مزيدي، بيروت: دارالكتب العلمية.
شيرازي، عبدالنبيبنمحمدمفيد (تاريخ كتابت:1186ق) حاشيه بر رسالة حدوثالعالم، نسخة خطي شمارة 7102، مشهد: كتابخانة مركزي آستان قدس رضوي.
طبرسي، ابوعلي فضلبنحسن (بيتا)، مجمعالبيان في تفسير القرآن، تحقيق شيخ محمود شلتوت، قاهره: دارالتقريب بين المذاهب الاسلامية.
طهراني (شيخ آقابزرگ)، محمدمحسن بن محمدعلي (1430ق) طبقات أعلام الشيعة، تحقيق علينقي منزوي، بيروت: دار ا؛حياء التراثالعربي.
قوشچي (سمرقندي)، علاءالدين عليبنمحمد (1393) شرحتجريدالعقايد، تحقيق محمدحسين زارعيرضايي، قم: الرائد.
كاوياني، محمدصادق؛ فياضي، غلامرضا (1396) «امكان و تبيين آغازمندي زماني عالم با قرائتي جديد از نظرية حدوث دهري»، حكمت اسلامي، سال2، شمارة4، ص124ـ97.
كهنسال، عليرضا؛ عارفي، معصومه (1394) «واكاوي ادلّه» متكلّمان مسلمان در اثبات زمان موهوم»، آيين حكمت، شمارة26، ص104ـ79.
گيلاني (ملّا شمسا)، محمد بن نعمةالله (2015م) حدوثالعالم، تحقيق عليرضا اصغري و غلامرضا دادخواه، كاليفرنيا: مزدا.
مجلسي، محمدباقربنمحمدتقي (1403ق) بحارالأنوار الجامعةلدرر أخبار الأئمةالأطهار(ع)، بيروت: مؤسسة الوفاء.
مدرسمطلق، سيدمحمدعلي (1391) مكتب فلسفي اصفهان، تهران: مؤسسة پژوهشي حكمت و فلسفة ايران.
ملاصدرا (1383) الحكمةالمتعالية في الأسفارالأربعة، جلد4: تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
موسوي بهبهاني، سيد علي (1377) حكيم استرآباد: ميرداماد، تهران: دانشگاه تهران.
ميرداماد (1374)، كتابالقبسات، تحقيق مهدي محقق، و سيدعلي موسويبهبهاني، توشيهيكو ايزوتسو و ابراهيم ديباجي، تهران: دانشگاه تهران.
ميرداماد (1381الف) الصراطالمستقيم في ربط الحادث بالقديم، تحقيق علي اوجبي، تهران: ميراث مكتوب.
ميرداماد (1381ب) مصنّفات ميرداماد، جلد1، تحقيق، عبدالله نوراني، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگي.
ميرداماد (1391) الأفقالمبين، تحقيق حامد ناجياصفهاني، تهران: ميراث مكتوب.
ميرداماد (1403ق) التعليقة علي كتابالكافي، تحقيق سيدمهدي رجائي، قم: مطبعة خيام.
ميرداماد (1415ق) نبراسالضياء و تسواءالسواء في شرح بابالبداء و اثبات جدويالدعاء، تحقيق حامد ناجياصفهاني، تهران: ميراث مكتوب.
نراقي، محمد مهدي بنأبيذر (1381الف) جامع الأفكار و ناقدالأنظار، تحقيق مجيد هاديزاده، تهران: حكمت.
نراقي، محمد مهدي بنأبيذر (1381ب) اللمعاتالعرشية، تحقيق علي اوجبي، كرج: عهد.
نظريتوكلي، سعيد (1389)، نظرية پيدايش جهان در حكمت يماني و حكمت متعاليه، مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي.
يزدانپناه، سيديدالله (1396) تأملاتي در فلسفة فلسفة اسلامي، دفتر اول، تهران: كتاب فردا.
Esots, Janis (2017), “Mīr Dāmād’s Yemenī Wisdom: A Variety of Platonism?”, Ishraq: Islamic Philosophy Yearbook (Ишрак: ежегодник исламской философии), №. 8, PP. 34-46.