تحليل وجودي مسئلة ضعف اراده از منظر حكمت متعاليه
محورهای موضوعی : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیهاکبر پور مرضیه 1 , حسن مرادی 2 * , محمود صیدی 3
1 - دانشگاه شاهد
2 - دانشگاه شاهد
3 - دانشگاه شاهد
کلید واژه: اراده فعل ارادي ابتهاج ضعف اراده حكمت متعاليه ملاصدرا ,
چکیده مقاله :
موضوع اين مقاله ضعف اراده يا شكاف بين نظر و عمل است و مسئلة آن، چگونگي تحليل وجودي اين مسئله بر اساس نظرية وحدت تشكيكي وجود. در تحليل ماهوي، مبادي فعل ارادي داراي ترتب علّي و زمانيند اما در تحليل وجودي، آنها مراتب حقيقت واحد وجودند. با اين تفسير، علم و عمل وجوه يك حقيقتند كه وقتي از ذات نشئت ميگيرد، در مرحلهيي نام علم به خود ميگيرد و در مرحلهيي ديگر، نام اراده يا شوق. در نتيجه، علم و عمل ارادي دو رشتة بهممتصل هستند كه ريشة واحدي در ذات انسان دارند؛ ريشهيي از سنخ محبت و ابتهاج. در ديد ماهوي، ضعف اراده را بايد در ضعف اعضاي زنجيرة علّي قبل از آن، مثل تصور فعل و تصديق به فايدة آن، جستجو نمود. اما در ديد وجودي، ضعف عمل ارادي در رابطة مستقيم با ضعف وجودي انسان و ضعف علم مساوق با آن است. تفاوت نگاه وجودي با نگاه ماهوي در اينست كه نگاه وجودي عمل ارادي را در انتهاي يك زنجيره از مبادي و جداي از علم نميداند بلكه عمل يكي از ظهورات حقيقتي وجودي و مساوق با علم است.
This paper focuses on the weakness of will or the distance between theory and practice. Thus it tries to explore the quality of the ontological analysis of this problem based on the theory of the graded unity of being. In a quiddative analysis, the principles of willful act enjoy causal and temporal sequence; however, in an ontological analysis, they are the levels of the single truth of being. Accordingly, knowledge and act are the different aspects of a single truth which, upon being originated in essence, is called knowledge at one stage and will or desire at another stage. As a result, knowledge and voluntary act are two ends of the same continuum which has a single root in human essence; a root of the type of love and bliss. In a quiddative approach, weakness of will is rooted in the weakness of the components of the causal chain preceding it, such as the concept of act and affirmation of its advantages. Nevertheless, in an ontological approach, the weakness of voluntary act is directly related to Man’s ontological weakness and the weakness of the knowledge which is commensurate with it. The ontological view differs from the quiddative view in that it does not consider voluntary act to be at the end of a chain of basic principles in separation from knowledge. Rather, it views act as one of the manifestations of an ontological truth which is commensurate with knowledge.
ابنسينا (1362) طبيعيات شفا، تحقيق و مقدمة ابراهيم مدكور، قم: كتابخانة آيتالله مرعشي نجفي.
ابنسينا (1376) الالهيات من كتاب الشفا، تحقيق حسن حسنزاده آملي، قم: دفتر تبليغات اسلامي.
ابنسينا (1403ق) الاشارات و التنبيهات، تهران: دفتر نشر كتاب.
ابنسينا (1404ق) التعليقات، تحقيق عبدالرحمن بدوي، بيروت: مكتبة الاعلام الاسلامي.
ارسطو (1378) دربارة نفس، ترجمة عليمراد داوودي، تهران: حكمت.
ارسطو (1385) اخلاق نيكوماخوس، ترجمة محمدحسن لطفي، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
افلاطون (1380) مجموعة آثار، ترجمة محمدحسن لطفي، تهران: خوارزمي.
راس، ديويد (1377) ارسطو، ترجمة مهدي قوام صفري، تهران: فكر روز.
زنوزي، ملاعبدالله (1361) لمعات الهيه، مقدمه و تصحيح سيد جلالالدين آشتياني، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقيقات دانشگاه تهران.
سبزواري، ملاهادي (1360) التعليقات علي الشواهد الربوبية، تصحيح و تحقيق سيد جلالالدين آشتياني، مشهد:مركز نشر دانشگاهي.
سبزواري، ملاهادي (1372) شرح دعاء الصباح، تحقيق نجفقلي حبيبي، تهران: دانشگاه تهران.
سبزواري، ملاهادي (1383) اسرار الحكم، تصحيح كريم فيضي با مقدمة استاد صدوقي، قم: مطبوعات ديني.
طباطبايي، محمدحسين (1370) اصول فلسفه و روش رئاليسم، قم: صدرا.
سبزواري، ملاهادي (1387) نهايت فلسفه، قم: بوستان كتاب.
سبزواري، ملاهادي (1414ق) نهاية الحكمة، قم: مؤسسة نشر اسلامي.
طوسي، محمد بن حسن (1358ق) تمهيد الاصول، ترجمة عبدالحسين مشكو¦الديني، تهران: انجمن حكمت و فلسفة ايران.
عبوديت، عبدالرسول (1394) درآمدي به نظام حكمت صدرايي، تهران: سمت.
فارابي (1384ق) السياسةالمدنية، بكوشش فوزي متري نجار، بيروت.
قاضي عبدالجبار معتزلي (1384ق) شرح الاصول الخمسه، تحقيق عبدالكريم عثمان، مصر: مكتبة وهبة.
ملاصدرا (1380) الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، ج7: تصحيح، تحقيق و مقدمه مقصود محمدي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1380.
ملاصدرا (1381الف) الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، ج6: تصحيح و تحقيق احمد احمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1381ب) المبدأ و المعاد، تصحيح و تحقيق محمد ذبيحي و جعفر شاهنظري، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383الف) الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، ج2: تصحيح و تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383ب) الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، ج4: تصحيح و تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1389الف) اتصاف الماهية بالوجود، تصحيح، تحقيق و ترجمه سيدمحمود يوسفثاني، در: مجموعه رسائل فلسفي، ج1، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1389ب) رسالة في اجوبةالمسائل لبعض الخلان، تصحيح و تحقيق حامد ناجي اصفهاني، در: مجموعه رسائل فلسفي، ج1، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1391) الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية، تصحيح و تحقيق سيد مصطفي محقق داماد، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
هوگلي، آ. (1394) فرهنگنامة تاريخي مفاهيم فلسفه (ضعف اراده)، ترجمة سيدمحمدرضا حسيني بهشتي، تهران: مؤسسة حكمت و فلسفة ايران.
يوسفي، محمدتقي (1392) درسنامة علم النفس فلسفي، تهران: سمت.
Ainslie, George (2004) Breakdown of Will, Cambridge University Press.
Gosling, Justin (2003) Weakness of the Will, London: Routledge.
Saarinen, Risto (2011) Weakness of Will in Renaissance and Reformaition Thought, Oxford University Press.