بازخواني عشق بمثابه مؤلفهيي تأثيرگذار در خداگونگي انسان از منظر مايستر اكهارت و ملاصدرا
محورهای موضوعی : مطالعات تطبیقی فلسفههای اشراقیسيدمحمد قادري 1 * , احسان کردی اردکانی 2
1 - دانشگاه بینالمللی امام خمینی
2 - دانشگاه اردکان
کلید واژه: عشق خداگونگي روح اكهارت ملاصدرا ,
چکیده مقاله :
اكهارت و ملاصدرا از عشق بعنوان يكي از مؤلفههاي تأثيرگذار در خداگونگي انسان نام ميبرند. اكهارت ذات نفس را با ذات خداوند يكسان و واحد ميداند و نتيجه ميگيرد كه عشق به خداوند، در ذات انسان نهفته است و با تأكيد بر دو ويژگي عشق، يعني انحصارگرايي و شبيهسازي، معتقد است عشق به خدا سبب ميشود ديگر عشقها فراموش شوند و در عشق به خداوند خلاصه گردند؛ تنها عشق موجود، عشق به خداوند است. عشق بمثابه محركي دروني، كشش و جذبهيي در روح ايجاد ميكند كه آرام و قرار را از فرد ميگيرد و او را واميدارد تا خود را شبيه معشوق كند. ملاصدرا نيز ـ مانند اكهارتـ بر عنصر شبيه شدن عاشق به معشوق تأكيد ميكند و معتقد است عشق الهي در تار و پود وجود انسان تنيده شده است. در اين مقاله، با توجه به شباهتهاي يادشده، ميكوشيم با استفاده از روش توصيفي ـ تحليلي، تأثيرگذاري عشق در خداگونه شدن انسان را با استناد به آثار اكهارت و ملاصدرا روشن سازيم.
Like Eckhart, Mullā Ṣadrā also emphasizes the element of the lovers becoming similar to the beloved and maintains that divine love is intertwined with the essence of Man’s existence. Here, given the mentioned similarities and relying on a descriptive-analytic method, the authors have tried to clarify the effects of love on Man’s becoming Godlike with reference to the works of Eckhart and Mullā Ṣadrā. Eckhart and Mullā Ṣadrā refer to love as one of the influential factors in Man’s Godlikeness. Eckhart equates the essence of the soul with the Essence of God and concludes that the love of God resides in Man’s essence. By emphasizing these two features of love, that is, monopoly and simulation, he maintains that love of God makes other kinds of love to be forgotten and reduces all of them to itself; in fact, the only existing love is the love of God. He also views love as an internal stimulus which creates a kind of drive and attraction in the spirit which, ultimately, make it restless and compels it to become the same as its beloved.
ابنعربي (1377) ترجمان الاشواق، شرح رينولد نيكلسون، ترجمه گل بابا سعيدي، تهران: روزنه.
احسائي، ابن أبي جمهور (1405) عوالي اللئالي العزيزية في الاحاديث النبوية، قم: دار سيدالشهداء.
ايلخاني، محمد (1389) تاريخ فلسفه در قرون وسطي و رنسانس، تهران: سمت.
خرقاني، ابوالحسن (1391) «نوشته بر دريا»، ميراث عرفاني ابوالحسن خرقاني، مقدمه، تصحيح و تعليقات محمدرضا شفيعي كدكني، تهران: سخن.
رازي، فخرالدين (1420) مفاتيح الغيب، بيروت: دار احياء التراث العربي.
رويتر، جيمز اي (1383) «دگرگوني انسان در نظر ابنعربي و اكهارت»، ترجمه محمد هادي ملازاده، پژوهشهاي فلسفي ـ كلامي، شماره» 19، ص180ـ153.
ژيلسون، اتين (1389) تاريخ فلسفه مسيحي در قرون وسطي، ترجمه رضا گندمي نصرآبادي، تهران: دانشگاه اديان و مذاهب.
سبزواري، ملاهادي (1383) اسرار الحكم، تصحيح كريم فيضي، قم: مطبوعات ديني.
سراج الطوسي، ابونصر (بيتا) الّلمع، قاهره: مكتبة الثقافة الدينية.
غزالي، محمد بن محمد (1354) كيمياي سعادت، ترجمه حسين خديو جم، تهران: شركت سهامي كتابهاي جيبي.
كاپلستون، فردريك (1387) تاريخ فلسفه، ج2، ترجمه ابراهيم دادجو، تهران: علمي و فرهنگي.
ملاصدرا (1358) الواردات القلبية في معرفة الربوبية، تصحيح و ترجمه احمد شفيعيها، تهران: انجمن حكمت و فلسفه.
ملاصدرا (1375) مجموعه رسائل فلسفي، تحقيق و تصحيح حامد ناجي اصفهاني، تهران: حكمت.
ملاصدرا (1380) الحكمة المتعالية في الأسفار الأربعة، ج2، تصحيح و تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1381) المبدأ و المعاد، تصحيح و تحقيق محمد ذبيحي و جعفر شاهنظري، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1382) الحكمة المتعالية في الأسفار الأربعة، ج9، تصحيح و تحقيق رضا اكبريان، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383) الحكمة المتعالية في الأسفار الأربعة، ج8، تصحيح و تحقيق علياكبر رشاد، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1386) مفاتيح الغيب، مقدمه و تصحيح نجفقلي حبيبي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1389) تفسير القرآن الكريم، ج1، تصحيح و تحقيق محمد خواجوي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
مولوي، جلالالدين (1375) مثنوي معنوي، ج5، تصحيح محمد استعلامي، تهران: زوّار. Eckhart, Meister, “Meister Eckhart” (1941), A Modern Translation, Raymond B. Blakney, New York: Harper & Row.
Eckhart, Meister (1981) Essential Sermons, Commentaries, Treatises and Defense, Edit by Bernard McGinn, New York, Paulist Press.
Eckhart, Meister (1986) “Teacher and Preacher”, Edit Bernard McGinn,. Paulist Press.
Eckhart, Meister (1994) Selected Writing, Edit by Oliver Davis, London: Penguin Books.
Forman, Robert K. C., ,Meister Eckhart: The Mystic as Theologian , (1996) Amazon.
Fox, Mattew, Breakthrough, Meister Eckhart's Creation Spirituality in New Translation, Introdution and Commentaries, (1991) New York, Image Book.
Mcginn, Bernard, (2001) The Mystical Thought of Meister Eckhart: the man from whom God hid nothing, The Edward Cadbury Lectures , Publishing Company New York.
Otto, Rudolf, (1976) Mysticism East and West, A Comparativ Analysis of the Nature of Mysticism, Translated by Bertha L , Brancy and Richenda C.Pane, New York.
Payn, Steven, (1998) "Mistisism", in: Routledge Encyclopedia of Philosophy, vol. 6.