ديدگاه سيدعليخان مدني و ملاصدرا در تبيين صفات خبرية الهي به اعتبار غايات
محورهای موضوعی : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیهنرگس طاهری 1 , حسن نقی زاده 2 * , مرتضی ایروانی نجفی 3
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: اخذ به اعتبار غايات صفات خبريه رياض السالكين سيدعليخان مدني ملاصدرا ,
چکیده مقاله :
برغم اقامت طولاني سيدعليخان صدرالدين مدني شيرازي (1120ـ1052) در هند و دوري وي از شيراز و اصفهان، مباني كلامي او در تبيين صفات خبرية خداوند در رياض السالكين، آشكارا نشان از تأثيرپذيري او از ملاصدرا دارد. اما با وجود پذيرش مباني حكمت متعاليه، در تفسير يا تأويل صفات الهي، روش وي با اصول فلسفة صدرايي كاملاً مطابقت ندارد. او در تبيين اتصاف خداوند به صفات انسانگونه، بمنظور تنزه خداوند از ويژگيهاي بشري، روش «اخذ به اعتبار غايات» را برگزيده است، زيرا مبادي و مقدماتِ صفاتي چون رحمت و غضب كه حاكي از هيجان و رقت و تأثر دروني هستند، دربارة خداوند صادق نيست و اين دسته از صفات، تنها به اعتبار غايت و نتيجه بر خداوند اطلاق ميشوند. اگرچه وي از اثبات صفات براي خدا بدون تشبيه سخن ميگويد ولي اين راهكار بتصريح ملاصدرا و بلحاظ مبنايي، با اصول حكمت متعاليه بويژه تشكيك وجود و تفاوت مرتبة وجودي صفات خدا با بشر، سازگاري ندارد.
In spite of the long stay of Sayyid ‘Alī Khān Ṣadr al-Dīn Madanī Shīrāzī (1052-10120 AH) in India and his distance from Shiraz and Isfahan, his kalāmī principles underlying the explanation of God’s anthropomorphic attributes in Rīyāḍ al-sālikīn clearly demonstrate Mullā Ṣadrā’s influence. Nevertheless, despite his agreement with the principles of the Transcendent Philosophy, his method of interpreting divine attributes does not fully conform to the principles of Sadrian philosophy. While clarifying the attribution of a number of anthropomorphic features to God, he adopts an ends-oriented method in order to purify Him from human characteristics. This is because the reasons for the manifestation of some attributes such as mercy and wrath, which are rooted in inner excitement, compassion, and sorrow, are not true about God. In fact, they can only be used for Him based on ends and outcomes. Although he speaks of demonstrating attributes for God without assimilation, this strategy is not consistent with the principles of the Transcendent Philosophy, particularly with gradation of being and distinction of existential levels of God’s attributes from those of human beings as explicitly stated by Mullā Ṣadrā and his fundamental theories.
آزاد الواسطي البلگرامي، ميرغلامعلي بن نوح (1266) سبحة المرجان في آثار هندوستان، تحقيق محمد سعيد الطريحي، بيجا، دائرةالمعارف الهنديه.
ابن أبي الحديد، عبدالحميد بن هبة الله (1404ق) شرح نهجالبلاغة، تصحيح و تحقيق ابراهيم محمد ابوالفضل، قم: كتابخانه آيت اللهمرعشي نجفي.
اميني، عبدالحسين (1362) الغدير، ترجمه جلالالدين فارسي و محمدباقر بهبودي، تهران: كتابخانه بزرگ اسلامي.
بهايي، محمد بن حسين (1378) الاربعين، تبريز: مكتبة الصابري.
تهامي، غلامرضا (1385) فرهنگ اعلام تاريخ اسلام، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
حسيني فسايي، حسن بن حسن (1367) فارسنامه ناصري، تصحيح منصور رستگار فسايي، تهران: اميركبير.
رشاد، علياكبر (1380) دانشنامه امام علي (ع)، تهران: مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر.
زمخشري، محمد بن عمر (1407ق) الكشاف عن حقايق التنزيل و عيون الاقاويل في وجوه التأويل، تصحيح مصطفي حسين احمد، لبنان: دارالكتب العربيه.
سبحاني، محمدتقي؛ رضايي، محمدجعفر (1391) «مكتب كلامي اصفهان»، تاريخ فلسفه، شمارة 11، ص138ـ111.
سلطان احمدي، منيره؛ توراني، اعلي (1398) «مكتب شيراز و زير ساختهاي فلسفي حكمت متعاليه»، تاريخ فلسفه، شمارة 8، ص132ـ119.
شريف الرضي، محمد بن حسين (1414ق) نهجالبلاغة، تحقيق فيض الاسلام، قم: هجرت.
صدوق، محمد بن علي بن بابويه (1398) التوحيد، تصحيح هاشم حسيني، قم: جامعة مدرسين.
عزيز، احمد (1367) تاريخ تفكر اسلامي در هند، ترجمه نقي لطفي و محمدجعفر ياحقي، بيجا، كيهان.
فيض كاشاني، محمدمحسن (1406ق) كتاب الوافي، اصفهان: كتابخانه امير المؤمنين علي (ع).
قدردان قراملكي، محمدحسن (1393) اسماء و صفات خدا، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
كاكايي، قاسم (1374) «شيراز مهد حكمت زادگاه ملاصدرا»، خردنامه صدرا، شمارة 2، ص 69 ـ63.
مازندراني، محمد صالح بن احمد (1382) شرح الكافي، تصحيح ابوالحسن شعراني، تهران: المكتبة الاسلاميه.
مجلسي، محمدباقر بن محمدتقي (1403ق) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الاطهار (عليهم السلام)، تحقيق محمدباقر محمودي، بيروت: دار ا؛حياء التراث العربي.
مجلسي، محمدتقي (1406ق) روضة المتقين في شرح من لايحضره الفقيه، تصحيح حسين موسوي كرماني و علي پناه اشتهاردي، بيجا: مؤسسه فرهنگي اسلامي كوشانپور.
مدني، سيدعلي صدرالدين احمد (1409ق) رياض السالكين في شرح صحيفة سيدالساجدين، تصحيح محسن حسيني اميني، قم: انتشارات اسلامي.
مدني، سيدعلي صدرالدين احمد (1426 ق) رحلة ابن معصوم المدني أو سلوة الغريب و أسوة الأريب، تحقيق شاكر هادي شكر، بيروت: الدار العربية للموسوعات.
ملاصدرا (1383) شرح أصول الكافي، تصحيح محمد خواجوي، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
ملاصدرا (1384) شرح الاصول الكافي، ج1، تصحيح و تحقيق رضا استادي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1385) شرح الاصول الكافي، ج 3 و 4، تصحيح و تحقيق محمود فاضل يزدي مطلق، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1389 الف) تفسير القرآن الكريم، ج1، تصحيح محمد خواجوي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1389 ب) تفسير القرآن الكريم، ج3، تصحيح محسن بيدارفر، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ميرداماد، محمدباقر بن محمد (1403ق) التعليقة علي اصول الكافي، تصحيح مهدي رجائي، قم: خيام.
ندوي، صاحب عالم اعظمي (2014م) السلطان اورنگ زيب عالمگير؛ حياته و عصره، بيجا: دارالآفاق العربية.