تحليلي بر «تعالي حكمت»؛ با تكيه بر نفسشناسي و روششناسي صدرايي
محورهای موضوعی : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیهمریم السادات موسوی 1 , محمّد بیدهندی 2 * , محمدمهدی مشکاتی 3
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: حكمت تعالي نفسشناسي روششناسي ملاصدرا ,
چکیده مقاله :
مكتب فلسفي صدرالمتألهين بنام حكمت متعاليه شناخته ميشود. ملاصدرا واژة «حكمت» را بر واژة «فلسفه» ارجح دانسته و «تعالي» را ـكه در نظر او موقعيتي پوياست ـ جهتگيري كلي ساختار فكري خود قرار داده است. اين امر ما را با منظومهيي از عواملي كه از كيفيت، جهت و چگونگي تعالي در اين مكتب بحث ميكند، مرتبط ميسازد. نوشتار پيشرو درصدد است، از ميان عناصر متعدد برتري حكمت صدرايي، چگونگي ايجاد اين تعالي را از طريق بررسي دو مؤلفة نفسشناسي و روششناسي در دو حوزه مبدأ و معاد تبيين نمايد. در رويكرد صدرايي اگر كسي خواستار حكمت باشد، بايد براي خويش و در خويشتن دست به آفرينش زده و از تماشاگري به بازيگري در عرصة وجود قدم بگذارد. نوع نگاه متفاوت ملاصدرا به حقيقت نفس و توسع در مراتب ادراكي آن، با روششناسي درهمتنيده و مرتبط است، زيرا در حكمت صدرايي شناخت نفس بمثابه يك روش براي خداشناسي و آخرتشناسي قلمداد ميشود. ملاصدرا در روششناسي از بازآفريني مفاهيم آغاز ميكند و با رهيافتي ميانرشتهيي و جامعنگر، روش درست را جمع ميان عقل و نقل و شهود ميبيند. تأويل و زبان برتر نيز از مؤلفههايي است كه با روششناسي خاص ملاصدرا مرتبط است.
Mullā Ṣadrā’s school of philosophy is known as the Transcendent Wisdom. Mullā Ṣadrā prefers the term “wisdom” to “philosophy” and chooses “transcendence, which, in his view, enjoys a dynamic status, as the general direction of his philosophical structure. This point connects us to a system of factors which deal with the quality, direction, and nature of transcendence in this school. The present paper aims to clarify the process of creating this transcendence, as one of the several factors which contribute to the superiority of Sadrian wisdom, through investigating its psychological and methodological elements in two fields of the Origin and eschatology. Based on a Sadrian approach, if one seeks wisdom, they must become creative for themselves and in themselves and change their role from a spectator to a player in the realm of existence. Mullā Ṣadrā’s different view of the truth of the soul and expanding its perceptive levels are intertwined with methodology. This is because in his philosophy the knowledge of the soul is considered a method used in theology and eschatology. In his methodology, Mullā Ṣadrā begins with the recreation of concepts and, following a comprehensive and interdisciplinary approach, finds the correct method to be a combination of the intellect, transmission, and intuition. T’awīl (esoteric exegesis) and the use of a supreme language are among the other factors which are related to Mullā Ṣadrā’s specific methodology.
قرآن كريم
ابراهيمي ديناني، غلامحسين (1385) دفتر عقل و آيت عشق، ج1، تهران: طرح نو.
ابنسينا (1375) الاشارات و التنبيهات، قم: نشرالبلاغة.
احمد سلطاني، منيره (1386) «تعاليگرايي و مولانا»، فصلنامه فرهنگ، شماره63 و 64، ص78 ـ 61.
بابايي، علي(1396) «جايگاه وجودي قلب در نفس شناسي ملاصدرا»، مطالعات معرفتي در دانشگاه اسلامي، سال 21، شماره3، ص422 ـ 405.
جوادي آملي، عبدالله (1378) «حكمت متعاليه صدرالمتألهين»، خردنامه صدرا، شماره 15، ص20ـ 8.
جوادي آملي، عبدالله (1384) «چيستي فلسفه اسلامي»، قبسات، شماره 35.
جوادي آملي، عبدالله (1386) رحيق محتوم، ج2 و 3، قم: اسراء.
جوادي آملي، عبدالله (1389) تفسير انسان به انسان، تحقيق محمدحسين الهيزاده، قم: اسراء.
حائري يزدي، مهدي (1371) «درآمدي بر كتاب اسفار»، مجله ايرانشناسي، سال4، شماره4.
حائري يزدي، مهدي (1384) جستارهاي فلسفي (مجموعه مقالات استاد مهدي حائري يزدي)، به اهتمام عبدالله نصري، تهران: مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران.
سبزواري، ملاهادي (1369) شرح المنظومة، ج5، تهران: ناب.
سروش، عبدالكريم (بيتا/ دورة جديد) «حكمت در فرهنگ اسلامي»، دانشگاه انقلاب، شماره 99 ـ 98.
صليبا، جميل (1366) فرهنگ فلسفي، ترجمة منوچهر صانعي دره بيدي، تهران: حكمت.
طاهري، اسحاق (1388) نفس و قواي آن از ديدگاه ارسطو ابنسينا و صدرالدين شيرازي، قم: بوستان كتاب.
عبوديت، عبدالرسول (1390) درآمدي بر نظام حكمت صدرايي، 2ج، تهران: سمت.
عليزاده، بيوك (1393) جستارهايي در حكمت متعاليه، تهران: دانشگاه امام صادق عليه السلام.
فرامرز قراملكي، احد (1388) روششناسي فلسفة ملاصدرا، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
مطهري، مرتضي (1366) حركت و زمان در فلسفه اسلامي، تهران: صدرا.
ملاصدرا (1380الف) الحكمةالمتعاليةفي الأسفار الأربعة، ج2، تصحيح، تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1380ب) الحكمةالمتعالية في الأسفار الأربعة، ج7، تصحيح و تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1381 الف) الحكمةالمتعالية في الأسفار الأربعة، ج6، تصحيح و تحقيق احمد احمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1381ب) المبدأ و المعاد، تصحيح و تحقيق محمد ذبيحي و جعفر شاهنظري، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1381 ج) رساله سه اصل، تصحيح و تحقيق سيدحسين نصر، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1382 الف) الحكمةالمتعالية في الأسفار الأربعة، ج9، تصحيح و تحقيق رضا اكبريان، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1382ب) الشواهد الربوبية في المناهج السلوكيه، تصحيح و تحقيق سيدمصطفي محقق داماد، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383 الف) الحكمةالمتعالية في الأسفار الأربعة، ج1، تصحيح و تحقيق غلامرضا اعواني، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383 ب) الحكمةالمتعالية في الأسفار الأربعة، ج8، تصحيح و تحقيق علياكبر رشاد، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383 ج) الحكمةالمتعاليةفي الأسفار الأربعة، ج3، تصحيح و تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1386) مفاتيح الغيب، تصحيح و تحقيق نجفقلي حبيبي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1387) المظاهر الالهية في اسرار العلوم الكماليه، تصحيح و تحقيق آيتالله سيدمحمد خامنهاي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1389 الف) مجموعه رسائل فلسفي، ج1، تصحيح و تحقيق سيدمحمود يوسف ثاني و حامد ناجي اصفهاني، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1389 ب) تفسير القرآن الكريم، ج5، تصحيح و تحقيق محمدخواجوي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1391) مجموعه رسائل فلسفي، ج4، تصحيح و تحقيق اصغر دادبه و ديگران، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1981) الحكمةالمتعالية في الاسفار الاربعةالعقلية، 9ج، بيروت: دارالاحياء التراث العربي.
موحد، ضياء (1373) درآمدي بر منطق جديد، تهران: علمي و فرهنگي.
ميناگر، غلامرضا (1392) روششناسي صدرالمتألهين، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه و فرهنگ انديشة اسلامي.
نصر، سيدحسين (1382) صدرالمتألهين و حكمت متعاليه، ترجمة حسين سوزنچي، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردي.