بررسي و ارزيابي مباني نظريه تشابه نزد ملاصدرا
محورهای موضوعی : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیه
کلید واژه: محكمات متشابهات تأويل ظاهر باطن ملاصدرا ,
چکیده مقاله :
تأمل در شيوه مواجهه ملاصدرا با متشابهات قرآن، روشن ميسازد كه از نظر وي آيات قرآن داراي ظاهر و باطن هستند و هنگام مواجهه با آيات متشابه، بايد به ظواهر آيات اصالت داده و از ظواهر عدول نكرد، در عين حال معتقد است بايد معناي متشابهات مطابق عقل و روايات صحيح معصومين(ع) باشد. از نظر وي، فهم متشابهات به افراد و ظرفيت و شايستگي ايشان بستگي دارد؛ بعبارت ديگر، فهم متشابهات امري نسبي است. راسخان در علم ـ معصومين(ع) ـ تمام معناي متشابهات را ميدانند و در واقع، براي ايشان متشابهي وجود ندارد. البته ملاصدرا بر اساس نظريه توحيدي خود، معتقد است كه تمام مراتب هستي ـ از عالي تا داني ـ ترتب وجودي بر يكديگر دارند. بر اين اساس، ميتوان گفت بدون آنكه نيازمند تأويل آيات متشابه يا قول به تجسيم در باب ذات باريتعالي باشيم، ميتوان با توسعه معنايي لفظ متشابه، ظواهر الفاظ آيات را حفظ نموده و همه آيات متشابه را بر ظاهر معناي آنها حمل كرد. وجوه قوت نظريه ملاصدرا در مواجهه با متشابهات بطور كلي عبارتند از: ضرورت وجود متشابهات در قرآن، انحصار متشابهات به آموزههاي اعتقادي، تشكيكي بودن مفهوم تشابه، انحصار فهم و تأويل كامل متشابهات به اهلبيت(ع)، پذيرش روش راسخان در علم در مواجهه با متشابهات، تشكيكي يا نسبي بودن فهم متشابهات، ضرورت تأويل بر مبناي راهي ميان تشبيه و تعطيل، فهم متشابهات با تكيه بر اصول عقلايي و آموزههاي معصومين(ع) و تأويل متشابهات بر مبناي اصل گوهر معنايي.
A study of Mulla Sadra’s encounter with Qur’anic ambiguities reveals that, in his view, Qur’anic verses possess two inward and outward meanings and, when dealing with ambiguous verses, one must value their outward meaning and does not deviate from it. At the same time, he holds that the meaning of ambiguous verses must conform to the intellect and the traditions that have been correctly narrated from the Infallible Imams (a). In his view, the understanding of ambiguous verses is relative and depends on the intellectual capacity of people. Those who are firmly rooted in knowledge (the Infallible Imams (a)) know the whole meanings of ambiguous verses and, in fact, find nothing ambiguous about them. However, based on his monotheistic theory, Mulla Sadra believes that all levels of being, from the highest to the lowest, are ontologically hierarchical. Accordingly, it can be claimed that without interpreting ambiguous verses or resorting to the embodiment of the essence of the Necessary Being, one can preserve the outward meaning of Qur’anic verses through the semantic expansion of ambiguous terms and grasp their outward meanings. The strengths of Mulla Sadra’s theory concerning ambiguous verses generally consist of accepting the necessity of existence of ambiguous verses in the Qur’an, limiting ambiguities to ideological teachings, gradedness of the concept of ambiguity, limiting the complete perception and interpretation of ambiguities to the People of the Prophet’s House, accepting the method of the Infallible Imams (a) (Rasikhun) in dealing with ambiguous verses, acknowledging the gradedness or relativeness of understanding ambiguous verses, emphasizing the necessity of interpretation based on a method between analogy and agnosticism relying on rational principles and the teachings of the Infallibles (a), and interpreting ambiguities based on the semantic essence of words.
قرآن كريم، ترجمه آيتالله مكارم شيرازي.
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي.
ابن بابويه قمي، محمد بن علي بن حسين، عيون اخبار الرضا(ع)، تهران، نشر جهان، 1378ق.
احسايي، ابن ابي جمهور، عوالي اللئالي، قم، سيدالشهداء، 1405ق.
اوسي، علي، روش علامه طباطبايي در تفسير الميزان، ترجمه حسين ميرجليلي، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1370.
بهشتي، احمد، «بررسي زبان قرآن درآيات متشابه، پژوهشنامه قرآن و حديث، 1382.
بهشتي، احمد، هستي و علل آن، قم، بوستان كتاب 1383.
جوادي آملي، عبدالله، تسنيم، قم، اسراء، 1378.
جوادي آملي، عبدالله، عين نضاخ؛ تحرير تمهيد القواعد، تحقيق دكتر حميد پارسانيا، قم، اسراء، 1387.
خامنهاي، سيدمحمد، «اصول تفسيري و هرمنوتيك قرآني نزد ملاصدرا»، خردنامه صدرا، شماره18، زمستان1378.
زمخشري، محمود، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، بيروت، دارالكتاب العربي، 1407 ق.
سبزواري، حاج ملا هادي، التعليقه علي الشواهد الربوبيه، بتصحيح سيد جلالالدين آشتياني، قم، بوستان كتاب، 1382.
سيوطي، جلال الدين عبد الرحمن، الدرالمنثور في تفسير المأثور، قم، كتابخانه آيتالله مرعشي نجفي، 1404ق.
شمس، مرادعلي، با علامه در الميزان از منظر پرسش و پاسخ، قم، سازمان اوقاف و امور خيريه، 1384.
طباطبايي، سيد محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، قم، جامعه مدرسين، 1417ق.
طباطبايي، سيد محمد حسين، قرآن در اسلام، مشهد، طلوع، بيتا.
عياشي، محمد بن مسعود، كتاب التفسير، تهران، چاپخانه علميه، 1380ق.
غروي نائيني، نهله و مير احمدي سلوكرويي، عبدالله، «تأويل قرآن در باور صدرالمتألهين»، خردنامه صدرا، شماره58، زمستان1388.
غزالي، ابوحامد، احياء علوم الدين، بيروت، دارالكتاب العربي، بيتا.
فخر رازي، مفاتيح الغيب؛ التفسيرالكبير، بيروت، داراحياءالتراث العربي، 1420ق.
فلاحپور، مجيد، «متشابهات قرآن از ديدگاه ملاصدرا»، مقالات و بررسيها، شماره74، 1382.
فيض كاشاني، ملامحسن، تفسير الصافي، چاپ دوم، تهران، الصدر، 1415ق.
قرشي، علي اكبر، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1371.
قرشي، علي اكبر، نگاهي به قرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1378.
مصباح يزدي، محمدتقي، تعليقه علي نهايه الحكمه، قم، مؤسسه در راه حق، 1415ق.
مطهري، مرتضي، شرح مبسوط منظومه، در: مجموعه آثار، ج9، قم، صدرا، 1374.
ملاصدرا، اسرار الآيات و انوار البينات، رساله متشابهات القرآن، با مقدمه و زير نظر استاد سيدمحمد خامنهاي، تصحيح گروه مصححين بنياد حكمت اسلامي صدرا، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1389.
ملاصدرا، الحكمه المتعاليه في الاسفار الاربعه، ج1، تحقيق و تصحيح غلامرضا اعواني، باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1383.
ملاصدرا، الحكمه المتعاليه في الاسفار الاربعه، ج2، تحقيق و تصحيح مقصود محمدي، باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1380.
ملاصدرا، الشواهد الربوبيه في المناهج السلوكيه، به تصحيح سيد مصطفي محققداماد، به اشراف استاد سيد محمد خامنهاي، بنياد حكمت اسلامي صدرا، تهران، 1382.
ملاصدرا، تفسيرالقرآن الكريم، ج6، تحقيق و تصحيح محسن پيشوايي، باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1389،
ملاصدرا، تفسيرالقرآن الكريم، ج8، تحقيق و تصحيح صدرالدين طاهري، باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1389.
ملاصدرا، شرح الاصول الكافي، تصحيح و تحقيق مقدمه رضا استادي، به اشراف استاد سيدمحمد خامنهاي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1384.
ملاصدرا، مفاتيح الغيب، تصحيح نجفقلي حبيبي، به اشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1386.
نصيري، علي، «بررسي مكتب تفسيري صدرالمتالهين»، گلستان قرآن، شماره210، نيمه اول تير1384.