مباني انسانشناسي از منظر صدرالمتألهين شيرازي
محورهای موضوعی : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیه
کلید واژه: انسان حكمت اصالت وجود تشكيك نفس حركت جوهري عقل نظري و عملي ,
چکیده مقاله :
چهرة حقيقي زندگاني براي انساني پديدار ميگردد كه توانسته باشد در پاسخ به پرسش از «حكمت وجودي خويش» به معنايي دست يافته باشد كه او را در مسير رشد و تعالي قرار دهد. از ديدگاه حكماي اسلامي رابطة بين انسان و اله، رابطة رب و مربوبي است. در اين رويكرد، اله، علاوه بر برنامه و هدفي كه از خلقت موجودات داشته، داراي نقش تربيتي و هدايتي پس از خلقت نيز ميباشد. حكما، الگوهاي تربيتي انسان را انسانهايي دانستهاند كه توانستهاند به فضل الهي، كمال مورد انتظار نوع خود را متحقق ساخته و بعنوان انسان كامل عهدهدار هدايت ساير انسانها بسوي صراط مستقيم شوند. در حكمت صدرايي براساس اصولي همچون اصالت وجود، تشكيك وجود و حركت جوهري، همۀ موجودات در صراط تكوينكه با خلقت جهان پديدار گشتهـ بسوي مسبب الأسباب در حال سيرند (عبادت تكويني.) در اين ميان، انسان بدليل برخورداري از جايگاه ويژه در نظام هستي، داراي اين توانايي است كه در صراط تشريع نيز گام نهد و با الگو قرار دادن انسان كامل بوسيلة بهرهگيري از حكمت نظري و بكاربندي حكمت عملي به اوج كمال وجودي خويش كه همان عبوديت الهي (لقاء اللّه) است دست يابد (عبادت تشريعي.) از منظر ملاصدرا لازمة رسيدن به چنين مرتبتي، حكمت و حريت است.
Life shows its true face to those human beings who, in search of a response to the question of “their own ontological philosophy”, come up with an answer which can lead them to the path of growth and transcendence. In the view of Islamic philosophers, the relationship between God and human beings is similar to that between a master and a servant. Accordingly, in addition to His program for and purpose of the creation of creatures, God has the responsibility of training and guiding them. Philosophers believe that, in the process of training human beings, desirable models are those who have succeeded to attain the expected perfection of their own species in the light of divine blessing and, as perfect human beings, have managed to bear the responsibility of guiding others to the right path. In Sadrian philosophy, based on some principles such as the principiality of existence, gradedness of being, and the trans-substantial motion, all existents are moving towards the cause of all causes (genetic worship) on the path of creation, which has emerged in the process of the creation of the world. Here, because of their specific place in the order of being, human beings are capable of stepping on the path of religious law and, by modeling the perfect Man and through benefitting from theoretical wisdom and employing practical wisdom, reach the highest peak of their existential perfection, which is the same divine servitude (meeting the Lord) or religious worship. In Mulla Sadra’s view, the keys to attaining such a station are wisdom and love of freedom.
ابراهيمي ديناني، غلامحسين، اسماء و صفات حق، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1386.
صدرينيا، باقر، فرهنگ مأثورات متون عرفاني، تهران، علمي، 1388.
مجلسي، محمدتقي، بحار الانوار، ج2، بيروت، لبنان، موسسۀ الوفاء، بيتا.
ملاصدرا، اسرار الايات وانوار البينات، تحقيق و تصحيح محمد علي جاودان، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1389.
ملاصدرا، الحكمةالمتعالية في الاسفار الاربعة، ج3، تحقيق و تصحيح دكتر مقصود محمدي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1383.
ملاصدرا، الحكمةالمتعالية في الاسفار الاربعة، ج6، تحقيق و تصحيح دكتر احمد احمدي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1381.
ملاصدرا، الحكمةالمتعالية في الاسفار الاربعة، ج8، تحقيق و تصحيح علي اكبر رشاد، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1383.
ملاصدرا، الحكمةالمتعالية في الاسفار الاربعة، ج9، تحقيق و تصحيح دكتر رضا اكبريان، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1382.
ملاصدرا، الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية، تحقيق و تصحيح دكتر سيد مصطفي محقق داماد، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا 1382.
ملاصدرا، المبدا و المعاد، ج2، تحقيق و تصحيح دكتر محمد ذبيحي و دكتر جعفر شاه نظري، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا 1381.
ملاصدرا، رسالة سه اصل، تحقيق و تصحيح دكتر سيد حسين نصر، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1390.
ملاصدرا، مفاتيح الغيب، ج1، تحقيق و تصحيح دكتر نجفقلي حبيبي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1386.
ميبدي يزدي، قاضي كمالالدين، شرح ديوان منسوب به اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع)، تهران، ميراث مكتوب، 1379.
نجفي افرا، مهدي، معاد در فلسفة صدرايي، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي، 1392.