Mendeley TY _ JOUR ID - 13991218272538 TI - عقل مستمع (مظهر) و عقل منبع (مصدر) از ديدگاه استاد جوادي‌آملي (با ملاحظاتي از استاد مصباح‌يزدي بر آن) JO - خردنامه صدرا JA - ES LA - fa SN - 1560-0874 AU - آدینه روح اله AU - موسوی سیده رقیه AD - استادیار فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) AD - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان Y1 - 1400 PY - 1400 VL - 1 IS - 27 SP - 69 EP - 80 KW - ادراك كلي KW - ادراك عقلي KW - حكمت صدرايي KW - عقل KW - مثل KW - جوادي‌آملي KW - مصباح‌يزدي DO - N2 - بحث از ادراك عقلي و نحوة تعقل، از مباحث مهم معرفت‌شناسي است. فلاسفة اسلامي ضمن تأكيد بر ارزش ادراك عقلي، در تبيين سازوكار تعقل رويكردهايي گوناگون داشته‌اند. در اين ميان، ملاصدرا نيز در تبيين فرايند ادراك كلي، تعبيرات مختلفي دارد؛ او گاهي عقل را مظهر (مستمع) و گاهي مصدر (منبع) صور عقلي ميداند. از اينرو هر يك از پژوهشگران و شارحان حكمت صدرايي بنوعي، در‌صدد توجيه اختلاف تعابير صدرالمتألهين برآمده‌اند. استاد جوادي‌آملي در آثار خود، در مقام يك فيلسوف نوصدرايي مباحثي را مطرح ميكند كه ميتواند نگاهي نو به مسئلة فرايند ادراك عقلي باشد. پژوهش حاضـر با روش توصيفي ـ تحليلي نشان ميدهد كه استاد جوادي‌آملي به دو نوع ادراك عقلي و لزوم تفكيك آنها تصريح نموده است؛ در يك نوع عقل، مستمع است و ادراك كلي حاصل شهود آگاهانه عقلي و انفعال نفس ميباشد و درك آن مختص به گروهي خاص است و در نوع ديگر، عقل، منبع است و ادراك كلي حاصل كاركرد ذهن و فعاليت نفس است و عموم مردم از اين ادراك عقلي بهره‌مندند. UR - rimag.ir/fa/Article/24148 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/24148 ER -