فلسفۀ امامت و جایگاه آن در اندیشه ملاصدرا؛ با تأکید بر شرح اصول کافی
محورهای موضوعی : ملاصدراپژوهی و اندیشۀ حکمت متعالیهعبدالله میراحمدی 1 * , مونا امانی پور 2
1 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران
2 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: فلسفة امامت, اثبات وجود امام, قاعدة امكان اشرف, خصائص امام, شرح الاصول الكافي, ملاصدرا,
چکیده مقاله :
تأمّل در مباحث كتاب شرح الاصولالكافي نشان ميدهد كه صدرالمتألهين در اين اثر سعي نموده امامت و ماهيت آن را ـبعنوان مقامي انتصابي از جانب خداوندـ با حقيقتهاي بيان شده در سخنان ائمة معصومين(ع) تفسير و تطبيق نمايد. ملاصدرا با وجود صبغة عقلي و شرعي مفهوم امامت و رهيافتهاي گوناگون در اين زمينه، هرگز به قرائت بشري و غيرالهي از اين منصب نپرداخته، بلكه با اصالتبخشي و توجه به آموزههاي روايي و باورهاي كلامي شيعه، در تبيين روايات «كتاب الحجة» بعنوان بخشي از كتاب الكافي، بر فرابشري و الهيبودن اين مقامپافشاري ميكند. او هنگام بحث از مفهوم امامت، ضمن طرح و نقد ديدگاه فرقههاي مختلف اسلامي در موضوع نصب، وجود امام(ع) را براساس قاعدة امكان اشرف ضروري ميداند و ويژگيها و امتيازهايي را براي اثبات حجتبودن امام(ع) برميشمارد.
A study of the discussions of the book Sharḥ uṣūl al-kāfī reveals that Mullā Ṣadrā has tried in this book to interpret Imāmah (leadership) and its nature – as a position appointed by God – based on the truths in the words of the Infallible Imams. In spite of the rational and shar‘ī nature of the concept of Imāmah and the different approaches to it, Mullā Ṣadrā has never provided a human-oriented and non-divine interpretation of this position. Rather, through granting principliality and attending to the narrative and Kalāmi beliefs in Shi‘ism, he emphasizes the ultra-human and divine status of this position when explaining the narrations in kitāb al-ḥujjah as a section of al-Kāfī. When discussing the concept of Imāmah and while posing and criticizing the views of various Islamic sects regarding the problem of appointment, Mullā Ṣadrā acknowledges that the existence of Imam is necessary based on the principle of the noblest possibility. Moreover, he refers to certain features and privileges in order to demonstrate that Imām is the proof of God.
قرآن كريم.
نهجالبلاغه.
آمدي، سيفالدين (1423ق) ابكار الافكار في اصول الدين، تحقيق احمد محمد مهدي، قاهره: دار الكتب.
ابن فارس، احمد (1404ق)، معجم مقاييس اللغة، تحقيق عبدالسلام محمد هارون، قم: مكتب الاعلام الاسلامي.
ابن منظور، محمد بن مكرم (1414ق) لسان العرب، تحقيق جمال الدين ميردامادي، بيروت: دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع.
بحراني، كمالالدين ابن ميثم (1406ق) قواعد المرام في علم الكلام، قم: كتابخانه آيتالله مرعشي النجفي.
تفتازاني، سعدالدين (1409ق) شرح المقاصد، قم: الشريف الرضي.
جرجاني، علي بن محمد (1325ق) شرح المواقف، تصحيح السيد محمد بدرالدين الحلبي، قم: الشريف الرضي.
جوادي آملي، عبدالله (1368) پيرامون وحي و رهبري، قم: الزهرا.
حلّي، حسن بن يوسف (1375ق) كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، قم: مؤسسة الامام صادق(ع).
راغب اصفهاني، حسين بن محمد (1412ق) مفردات الفاظ القرآن، تحقيق صفوان عدنان داوودي، بيروت: دار القلم.
سبحاني، جعفر (1385) ولايت تشريعي و تكويني در قرآن مجيد، قم: مؤسسه امام صادق (ع).
سيوري حلّي، جمالالدين مقداد (1405ق) ارشاد الطالبين الي نهج المسترشدين، قم: كتابخانة آيتالله مرعشي.
شهرستاني، محمد بن عبدالكريم (1410ق) الملل و النحل، تحقيق عبدالامير علي مهنّا و علي حسن فاعور، بيروت: دارالمعرفه.
طريحي، فخر الدين بن محمد (1375) مجمع البحرين، تحقيق احمد حسيني اشكوري، تهران: مرتضوي.
طوسي، خواجه نصيرالدين (1405ق) تلخيص المحصّل، بيروت: دار الاضواء.
طوسي، خواجه نصيرالدين (1413ق) قواعد العقائد، بيروت: دار الغربه.
طوسي، محمد بن حسن (1406ق) الاقتصاد في ما يتعلّق بالاعتقاد، بيروت: دارالاضواء.
فراهيدي، خليل بن احمد (1409ق) كتاب العين، قم: نشر هجرت.
كليني، محمدبن يعقوب (1365) اصول كافي، قم: حوزه علميه.
لاهيجي، عبدالرزاق (1383) گوهر مراد، تهران: نشر سايه.
مانكديم، قوامالدين (1422ق) شرح الاصول الخمسه، بيروت: دار احياء التراث العربي.
ماوردي، ابوالحسن علي بن محمد (بيتا) الاحكام السلطانيه، قم: دفتر تبليغات اسلامي.
مجلسي، محمد باقر (1404ق) بحار الانوار، بيروت: مؤسسة الوفاء.
مفيد، محمدبن محمد بن نعمان (1414ق) اوائل المقالات، بيروت: دارالمفيد.
ملاصدرا (1380) الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، ج7، تصحيح و تحقيق مقصود محمدي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1381) الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، ج5، تصحيح و تحقيق رضا محمدزاده، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1382) الشواهد الربوبيّة في المناهج السلوكية، تصحيح و تحقيق سيد مصطفي محقق داماد، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1383) الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعة، ج8، تصحيح و تحقيق علي اكبر رشاد، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1385 الف) شرح الاصول الكافي (باب فضل العلم)، ج2، تصحيح و تحقيق سيد مهدي رجائي، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1385 ب) شرح الاصول الكافي (كتاب التوحيد)، ج3 و4، تصحيح و تحقيق محمود فاضل يزدي مطلق، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1387) شرح الاصول الكافي، ج5، تصحيح و تحقيق سبحانعلي كوشا، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.